Afsluiting herenmiddag 2017

Een jaar lang herenmiddag op de dinsdagmiddagen wordt traditioneel afgesloten met de shotgun hazenpeperwedstrijd. De weken ervoor leek het weer ‘roet in het eten’ te gooien. Eerst veel regen vervolgens sneeuw en nachtvorst zorgden ervoor dat eind november en eerste helft van december de baan gesloten moest worden. Meerdere baan activiteiten werden geannuleerd. Toch heb ik mij maar ingeschreven voor deze wedstrijd en met mij drieënveertig mannen van de herenmiddag. Ook al zou de baan gesloten zijn de hazenpepermaaltijd zou in ieder geval wel doorgaan, weer of geen weer.

De weergoden waren de herenmiddag gunstig gezind. De tweede negen was open. Met Jan en Herman als wedstrijdleiding verliep de middag voorspoedig. De optimist Herman beloofde ons zelfs een zonnetje, een belofte die niet uit zou komen maar overigens alleszins zeer speelbaar weer. Natuurlijk was de baan nat en vooral hier en daar de passages tussen de holes, maar desondanks een redelijk goed speelbare baan. We speelden een shotgun 9 holes wedstrijd. Mijn start op hole 13 was een ruimtereis met zachte landing in het water. De tweede bal niet beter en daarmee als eerste score een streep verdient. Maar hiermee was de trend niet gezet, het tij werd snel gekeerd.

Na de wedstrijd de verdiende borrel of chocolademelk. Dat beetje rum maakt de chocolademelk wel lekkerder met de winterdag. Vervolgens het driegangendiner: soep, hazenpeper en uitgebreid dessertbuffet, het was voortreffelijk. De daarbij door Jan Venema gesponsorde fles wijn per tafel ging er goed in.

Tijdens de maaltijd vele prijs uitreikingen. De dagprijzen voor de dinsdagen die er gespeeld werden vanaf 1 november moesten nog uitgereikt worden. Maar hier speciaal vermeldingswaardig de prijs voor de gemiddelde score over de qualifying wedstrijden herenmiddag gespeeld in 2017. Bij de tussenstanden, keurig uitgerekend door Jaap Wijpkema, leek het steeds een gelopen race. Willy Prins stond altijd op de eerste plaats. De einduitslag was toch verrassend, want Jacob Jansen bleek uiteindelijk toch de hoogste gemiddelde score te hebben en werd de winnaar. En ook 2016 was Jacob de winnaar. Een zeer stabiele speler dus. Proficiat Jacob!

Voor mij verliep de middag ook gunstig, de puts vielen en met verschillende holes par te spelen bleek ik met 20 punten de eerste prijs binnen te slepen. Natuurlijk mede dankzij mijn flightgenoten Peter, Rein en Teunis. Maar eigenlijk kent de hazenpeperwedstrijd alleen maar winnaars want, inmiddels ook volgens goed gebruik, mag iedereen die meedoet een lotnummer trekken welke aan het eind van de dag een prijs waard is.

Dank ook Piet Wüst, voor je muzikale bijdrage aan het diner. Super, we hebben genoten van je pianospel.

Tot slot, vast en zeker namens alle mannen van de herenmiddag, dank voor de commissie. Iedere dinsdag in 2017 is de herenmiddag soepel verlopen dankzij hun leiding.

De herenmiddag staat open voor alle mannen die lid zijn van de Compagnie. Doe zeker eens mee. Voor mij werd het een start van vele dinsdagen golfplezier.

Arjen van der Meer