Amateurstatus Regels

Vanaf 1 januari 2022, gelden nieuwe amateurstatus regels. Deze regels leggen het verschil tussen amateur en professioneel golf vast en ook welke prijzen een amateur mag accepteren zonder de amateurstatus te verliezen.

Net als de Golfregels 2019 en de WHS 2021, gelden de amateurstatus regels wereldwijd. Kennis van de nieuwe regels zal de amateur golfer helpen om hun status als amateur te behouden.

Er komen versoepelingen op het gebied van prijzen, en zijn er geen beperkingen meer als het gaat om sponsor en reclame inkomsten en onkostenvergoedingen.

1. Deelnemers in een “scratch” wedstrijd (zonder handicap verrekening) mogen een geldprijs tot €850 ontvangen.
    Deelnemers in een handicap wedstrijd (met handicap verrekening) mogen geen geldprijs in ontvangst nemen maar wel een prijs zoals apparatuur, kleding enz met een winkelwaarde tot €850 accepteren.
    Deze beperking geldt alleen voor wedstrijden van tee tot green en niet voor bijvoorbeeld een putt of longest drive wedstrijd.
  2. De speler mag niet als professional meedoen in een wedstrijd.
    De speler mag geen vergoeding accepteren voor het geven van golfinstructie (tenzij het gaat om een vergoeding of betaling voor online en schriftelijke instructie).
    De speler mag niet werken als golfprofessional op een golfclub (driving  range enz.) of lid zijn van een associatie voor golfprofessionals.
  3. Vanaf 1 januari 2022 zijn er geen beperkingen meer met betrekking tot sponsoring, reclame of onkostenvergoedingen.
    De amateurstatus regels leggen geen beperkingen wat betreft format of aantal logo’s op kleding, equipment enz. De organisator van een wedstrijd kan daarentegen wel beperkingen stellen logo’s en reclame.
  4. Het kan zijn dat afhankelijk van de soort afspraken of contract dat een amateur golfer maakt met een sponsor, dat er fiscale gevolgen zijn. Het is raadzaam in dit geval om advies te vragen van een belastingadviseur of de belastingdienst.

Voor verder informatie kijk naar: