Jaarlijkse herziening

Bij de jaarlijkse herziening vanaf 2021 kijkt een handicapcommissie naar de scores van de afgelopen twee jaar en of de handicap van spelers wel overeenstemt met de werkelijke speelsterkte van de spelers.

Met de invoering van het WHS loopt het herziening in de eerste instantie via de NGF. De handicap commissie ontvangt een lijst met de GSN nummers van gevlagde spelers, spelers die mogelijk in aanmerking komen voor handicap aanpassing. Een golfer kan bijvoorbeeld door omstandigheden (blessure, operatie) tijdelijk minder goed spelen of na herstel juist weer veel beter spelen.  De computer kan dat niet zien, maar de handicap- en/of wedstrijdcommissie is daarvan vaak wel op de hoogte en kan er rekening mee houden.

In individuele gevallen, bijvoorbeeld in het geval van blessures, kan een handicapcommissie een tussentijdse herziening uitvoeren. Een golfer die meent dat zijn handicap geen weerspiegeling is van zijn vaardigheid, kan de club verzoeken om zo’n tussentijdse herziening. Bij een handicapherziening van spelers met handicap 2,0 en lager dient de NGF geraadpleegd te worden.

Eind 2020, toen het EGA Handicap System nog gebruikt werd, is er geen jaarlijkse herziening gedaan in het EGA Handicap System. De reden hiervoor was dat de invoering van het WHS al voldoende zorgde voor handicaps die de speelsterkte van spelers weerspiegelen.