Snoeiwerkzaamheden tot medio maart van zieke en dode sparren

De letterzetter is een echte sparvreter. Zie ook het artikel in de winter NEARY van 2022.

De Letterzetter is een kevertje van slechts 5 millimeter maar de schade die deze schorskever aanricht is alles behalve klein. Zo ook op ons landgoed. Door de droogte afgelopen zomer heeft de Letterzetter zich flink vermenigvuldigt zodat er sprake is van een plaag in bosvakken met fijnspar. Het vervelende is dat dit pas zichtbaar wordt zodra bomen beginnen met afsterven. Zo zijn wij ook geconfronteerd met deze plaag. Boomtoppen van diverse fijnsparren kleuren bruin, wat als eerste opviel bij de tee-box van hole 4.

Om de plaag van de letterzetter te beperken en om te vermijden dat het nog erger wordt, moeten de beschadigde en dode bomen worden gerooid voordat de letterzetter weer uitvliegt. Dit gaat gepaard met wat geluidsoverlast van kettingzagen en versnippermachine. Ook het transport van omgezaagde bomen naar de versnippermachine en het afvoeren van de snippers zal wat overlast kunnen veroorzaken.

Boomkapbedrijf Ritsema uit Stitswerd gaat deze werkzaamheden uitvoeren. Zij zullen alle zieke en dode bomen uit 4 bospercelen verwijderen (linkerkant fairway bunker hole 1, rechterkant fairway hole 4, linkerkant fairway hole 4 tussen hole 4 en hole 5, linkerkant fairway hole 9). Dit zal voor het oog een heel andere kijk op de baan geven. De baancommissie wil even afwachten hoe de bospercelen zich gaan ontwikkelen na de kap omdat er voldoende inheemse jonge planten staan in de percelen, die door de kap meer ruimte krijgen.

Mochten er vragen of opmerkingen zijn, dan kunt u contact opnemen met een van de leden van de baancommissie.