Spoel je golfkar af

Op het grasveldje bij de vijver: een golfkar in een bak met water en borstels???
Dat vraagt om uitleg. En die komt van Johan Anneveldt.

Het idee

Johan had al een tijd het idee om te proberen op de een of andere manier het overmatig gebruik van de compressor te verminderen. Hij realiseerde zich dat de schoenen en karren vaak onder het gras en ganzenpoep zaten en echt de compressor nodig hadden om schoon te
worden gemaakt.

Het vuil vliegt in het rond rondom de compressor, het is het altijd rommelig. Bovendien is het een grote belasting voor de compressor zelf.
Een betonnen bak naast de compressor was geen optie. Daar was geen ruimte genoeg. Een bak buiten het gebouw zou ideaal zijn en daarmee zou ook de afval bij de compressor sterk verminderen.

Spoelbak 2.0

De Bouwcommissie gaat het wel en wee rondom het clubhuis zeer ter harte en als lid van deze commissie kwam hij al brainstormend op het idee van de spoelbak 2.0. Deze kunststofbak is voorzien van borstels links en rechts. Het formaat is aangepast aan de meest gangbare maten van golfkarren. Er bestaan wel bakken met borstels, maar niet in combinatie met water.

De spoelbak is Johans eigen ontwerp en hij heeft een prototype ontwikkeld en laten maken. De – tegen kostprijs, speciaal op maat gemaakte borstels komen van de Nederlandse borstelfabrikant Jobo uit Hoogeveen, één van de twee borstel fabrikanten in Nederland.

Hoe werkt het?

Johan demonstreert en duwt de kar aan de ene kant in de bak met water. Links en rechts gaan de wielen door de borstels. Aan de andere kant dus een kar met schone zijwielen. De bak is bescheiden van formaat en kan op elke gewenste plek worden neergezet. Uiteraard moet het water regelmatig worden ververst. Vóór op de bak staat het bordje van Cantorclin, het bedrijf van ons bedrijfslid Peter Kram.
Hij is bereid de bak een aantal jaren te sponsoren. Vergelijkbaar met hole sponsoring.

Op de vraag aan Johan of hij al patent heeft aangevraagd is het antwoord: ‘Eh… nee hoor. Ik vind de toegevoegde waarde voor de club belangrijker!’