Wat betekent het Wereld Handicap Systeem voor mij?

Op 1 maart 2021 wordt het Wereld Handicap Systeem ingevoerd. Met de komst van het WHS wordt de handicap van iedere speler op de wereld op dezelfde manier berekend.

In de praktijk verandert er weinig. Na de invoering van het WHS kun je net als nu met vrienden een qualifying ronde spelen en de score in de app GOLF.NL of E-GOLF4U invoeren. Je hoeft niet te weten hoe de WHS-handicapberekening werkt, want de app zal je nieuwe WHS-handicap berekenen.

Als het WHS is ingevoerd moet je – net als nu – vóór je ronde aangeven dat je een qualifying ronde gaat spelen. In de app geef je aan van welke kleur tee je speelt en wie je marker is.

Eén ding wordt wel anders zodra het WHS is ingevoerd. Als je na de ronde je score invoert, dan laat de app zien wat je provisionele handicap is. Dat is in 90 procent van de gevallen ook je nieuwe handicap. Maar pas de volgende ochtend toont de app je definitieve nieuwe handicap.

Dat komt omdat er ‘s nacht een handicapcorrectie wordt uitgevoerd – dat heet de PCC. Er wordt dan gekeken naar alle scores van de dag ervoor die zijn ingeleverd op deze baan.

Soms speelt een baan namelijk moeilijker dan normaal, bijvoorbeeld door het weer of door de set-up. In dat geval is jouw qualifying score misschien beter dan normaal en dan wordt je provisionele handicap in de nacht gecorrigeerd. Andersom kan natuurlijk ook, op een dag dat de baan relatief makkelijk speelt.

De mogelijke handicapaanpassing in de nacht, de PCC, gebeurt automatisch, op de app zie je ’sochtends je definitieve nieuwe handicap.

Al voor de invoering van het World Handicap System, vanaf 4 januari 2021, kun je op de digitale NGF-pas in de app GOLF.NL zien wat op dat moment je te verwachten WHS-handicap is. Je “virtuele” WHS-handicap wordt dan getoond naast je EGA-handicap.

Je moet er wel rekening mee houden dat je na de invoering van het World Handicap System een hogere handicap zult hebben dan vlak voor de invoering. Dat geldt voor heel veel spelers en het komt omdat de WHS-handicapberekening anders werkt dan de berekening waarmee we nu werken.

Wil je straks een WHS-handicap hebben die jouw vaardigheid goed weerspiegelt? Lever dan deze winter zo veel mogelijk qualifying scores in. Want de scores die je nu inlevert zijn medebepalend voor je initiële WHS-handicap. Hoe meer scores er in jouw handicapgeschiedenis zitten, hoe beter je WHS-handicap je vaardigheid zal weerspiegelen.

Eind februari, vlak voor de invoering van het WHS, wordt je handicap een korte periode, hooguit een week, “bevroren”. Je kunt dan wel gewoon spelen en qualifying scores inleveren maar die worden even in een wachtrij geplaatst en pas verwerkt als de “vriesperiode” voorbij is.

De komst van het Wereld Handicap Systeem brengt overigens een aantal leuke veranderingen met zich mee. Na de invoering van het WHS is het bijvoorbeeld onder bepaalde voorwaarden mogelijk om een qualifying ronde over 13 holes te spelen.

En na de invoering van het WHS mag iedereen – ook spelers met een handicap van 4,4 en lager – qualifying ronden spelen, ook over 9 of meer holes. Ook mag iedereen na de invoering van het WHS meedoen aan qualifying wedstrijden, ook wedstrijden over 9 of meer holes.

Meer weten? Ga naar golf.nl/whs.