Clubkampioenschap matchplay

Beste golfers,

We hebben een mooi clubkampioenschap matchplay achter de rug met goede en spannende matches en twee prima kampioenen.

Bij de heren stonden zondagmorgen de halve finales op het programma. Er zat bij de bookmakers weinig verschil tussen de 4 spelers. Kampioen van vorig jaar Lars van Zalen moest het opnemen tegen Ronald Crum. Lars had de hele ronde een licht overwicht, 2 up na 9 holes en zelfs 4 up na 11. Ronald probeerde nog een slot offensief met 4 gewonnen en 1 verloren hole tussen hole 12 en 17, maar kon die lijn op hole 18 niet afmaken om er play-off holes uit te slepen. Lars won de match met 2 up.

De 2e halve finale tussen Robert Ritsema en Douwe Woelinga ging de eerste 9 holes gelijk op – Robert kwam met 1 up door. Nadat Robert op hole 10 2 up ging begon de routine bij Robert te haperen en was een par op een hole voldoende om de hole te winnen. Douwe maakte de parren en had 6 holes later de match met 3 up 2 te gaan naar zich toegetrokken.

De finale dus tussen Lars en Douwe. Ook die ging mooi gelijk op Douwe was 1 up na 9. Van 1 up naar all square en weer 1 up na 11. Douwe maakte op 12 een fraaie par put van een meter of 4 vanaf de rand van de green. De put van 1,5 meter om de hole te squaren voor Lars werd toen net te lang, 2 up Douwe. Die maakte vervolgens een rare pudding van hole 13 met een bal in het water en een shank verder was het weer 1 up. Op hole 16 had Lars weer het beste van het spel hij lag voor op de green, een meter of 4 onder de vlag en Douwe links op het nare heuveltje voor de green. Met een mooie pitch legde Douwe de bal op een meter van de hole maar Lars wist de hole alsnog te winnen en de match weer op all square te brengen met 2 te gaan. Op hole 17 was Douwe weer net iets beter en ging weer 1 up. Lars moest dus op hole 18 risico nemen en dat pakte verkeerd uit, de 2e slag ging het voor sommigen van ons bekende bos in tussen de 150 en 100 meter paal. Een strafslag en een strakke put van Douwe van buiten de green betekende dat we een nieuwe winnaar hadden. Douwe Woelinga na vele pogingen eindelijk winnaar van het CK matchplay. Een top prestatie, van harte gefeliciteerd, de jonkies de baas gebleven!

Bij de dames hoefden Ming Hu en Petra van Ojik zondagmiddag alleen de finale af te werken. Op voorhand zou dat een spannende match kunnen worden. Ming hcp 10 en Petra hcp 4,5 is in matchplay maar een paar slagen verschil. Door het uitstekende spel van Petra was het alleen de eerste holes spannend, Petra verloor hole 1 met een double bogey maar corrigeerde de valse start met een birdie op 2 en een winst op 3 was de stand weer omgebogen. Met par na par van Petra kon een prima spelende Ming te weinig doen om holes te winnen. Petra 4 up na 9 holes won de match op hole 13 met 6&5, 4 boven de baan na 13 holes een prima ronde. Als ik het goed heb alweer het 5e kampioenschap op rij, een prima prestatie. Van harte gefeliciteerd.

Zowel Ming als Renee vonden het erg leuk om tegen Petra te spelen, die in uitstekende vorm verkeerde. Het is nooit leuk om te verliezen maar het is erg leerzaam om een ronde te spelen met iemand die beter is. Volgend jaar is er weer nieuwe kans, ik ben alweer 2 maanden in training en hoop volgend jaar weer wat verder in toernooi te komen. We zijn aan het nadenken over een andere opzet van de voorronde met een indeling in poules, zodat iedereen meer dan één match kan spelen. Matchplay is en blijft een leuk spelletje!

De winnaars nogmaals gefeliciteerd en de 4 dames en 50 heren die mee hebben gedaan bedankt! Tot het CK Matchplay 2021.

Voor de liefhebbers hieronder nog de volledige uitslagen van alle matches.

Matchplay_schema dames 2020 eind uitslag.pdf

Matchplay_schema heren 2020 – eind uitslag.pdf