Gedragsregels GC De Compagnie

Gedragsregels vormen een serie richtlijnen die ervoor zorgen dat iedereen op ons landgoed veilig, plezierig en eerlijk kan golfen. Veiligheid & respect voor de baan, de spelers en het spel staan hierbij centraal. Vroeger noemde men de gedragsregels ook wel de ‘etiquette’. Deze gedragsregels zijn belangrijk om golf veilig en leuk te houden voor iedereen en komen in essentie op het volgende neer:

1. Wees altijd vriendelijk voor elkaar
  2. Zorg voor een veilig en vloeiend spel in de baan
  3. Zorg goed voor de golfbaan en ons landgoed

Schoenen
Wij besteden veel tijd, aandacht en liefde aan het onderhoud van de baan. Passend schoeisel is noodzakelijk om de golfbaan te beschermen tegen onnodige schade. Het dragen van schoenen met een vlakke zool zonder profiel (golfschoenen) is dan ook verplicht.

Kleding
Over kledingvoorschriften zijn we duidelijk. Mode is onderhevig aan de tijdgeest en interpretatie van spelers. Bij ons in Veendam is iedereen van harte welkom in gangbare golfkleding.

Voordat we dieper ingaan op de bovengenoemde elementen benoemen we hier eerst een aantal algemene regels op Golfclub en Landgoed De Compagnie:

1. De Marshal en het baanpersoneel handelen altijd in het belang van veiligheid en het spelplezier voor alle spelers op de baan. Volg dan ook altijd de instructies op.
  2. Enkel met een gereserveerde starttijd hebben leden en gasten toegang tot de golfbaan.
  3. Bij snel spel of vertraging kan men alleen in overleg met andere spelers en/of de marshal een start- of doorkomsttijd wijzigen. De start- en doorkomsttijden zoals gereserveerd zijn leading.
  4. Tassenlabels zichtbaar dragen
    1. Gasten van de golfbaan en oefenfaciliteiten dienen zich van tevoren aan te melden bij de receptie. Daar ontvangen zij een geldig greenfee-label dat zichtbaar aan de tas gehangen wordt.
    2. Leden tonen zichtbaar hun jaar-label als bewijs van lidmaatschap aan de golftas

Wees vriendelijk

Golfclub De Compagnie is een plek waar je kunt ontspannen. We zijn hier altijd attent en kijken naar elkaar om. Zo zijn we altijd behulpzaam en hoffelijk naar elkaar. Van alle golfers wordt verwacht dat ze dan ook rekening houden met andere spelers. We zorgen ervoor dat niemand last heeft van elkaar en respecteren elkaars rust en ruimte. Zo staan we stil als een ander slaat, maken we geen lawaai en is muziek niet hoorbaar voor anderen.

Veilig en vloeiend spel

We spelen Ready Golf op De Compagnie. Ready Golf is een set aan regels gekoppeld aan adviezen die een prettig speeltempo bevorderen. Ready golf betekent onder meer dat je speelt zodra het kan mits het veilig is. Hieronder nog een aantal tips om veilig en vloeiend spel te beïnvloeden:

• Sla nooit als je andere spelers zou kunnen raken.
  • Roep altijd hard ‘FORE’ als een bal de verkeerde kant op gaat richting een andere golfer of toeschouwer, ook als je zelf de bal niet sloeg.
  • Verlaat de green zo snel mogelijk zodat de spelers achter jouw groep naar de green kunnen slaan.
  • Zet je tas aan de goede kant van de green zodat je na de hole snel naar de volgende tee kunt lopen. Noteer de scores op de volgende tee en niet op de green.
  • Sla een provisionele bal als je oorspronkelijke bal mogelijk buiten de baan is geraakt of niet snel te vinden is.
  • Laat snellere spelers achter je altijd door. Zeker als je zelf de aansluiting met de voorgaande flight bent verloren.
  • Ben je een bal kwijt, zoek gerust even naar je eigen bal, maar ga niet het landgoed afstruinen op zoek naar ballen. Het vissen in waterpartijen, naar andere dan je eigen bal, wordt niet gewaardeerd.
  • Kijk altijd mee naar de ballen van je medespelers, het kan een hoop tijd schelen bij het zoeken.
  • Iedere speler maakt gebruik van een eigen golfset

Zorg goed voor de baan

• Fantastische golfers krijgen fantastische greens.
    • Neem een pitchvork mee tijdens het spel en herstel altijd pitchmarks en andere schades in de greens wanneer je die ziet. Doe dit ook als deze door iemand anders is veroorzaakt.
    • Laat de vlag nooit vallen op de green, maar leg de stok zachtjes neer
    • Als je putt met de vlag in de hole, haal dan daarna op een zorgzame manier de bal uit de hole: met je vingers.
  • Ga respectvol om met onze bunkers.
    • Hark bunker netjes aan na een slag uit het zand
    • Stap aan de lage kant in en uit de bunker om zo de randen te beschermen
  • Fairways
    • Plaggen slaan hoort bij golf. Plaats uitgeslagen plaggen terug en stamp deze aan. Dit bevordert het herstel.
    • Op de baan staan richtingaanwijzers die aangeven waar je met je trolley of handicart mag komen. Volg altijd de bewegwijzering over de daarvoor aangelegde paden.
    • Trolleys en handicarts zijn nooit toegestaan op teeboxen, voorgreens en greens.