9 Stappenplan wat is dat?

Wellicht heeft u al eens gehoord van het 9-stappenplan, waarmee er binnen de golfwereld een stappenplan bedoeld wordt om de vaardigheid van alle golfers te ontwikkelen en mensen thuis te maken in de wereld van Golf! Dit is essentieel aangezien je op deze manier meer plezier uit de sport haalt. Zodra je als golfer meer plezier haalt uit het oefenen en spelen, dan zul je actiever en frequenter de golfbaan bezoeken met familie en vrienden.  Niet alleen voor beginnende golfers is het 9-stappenplan een uitkomst, ook meer gevorderde golfers kunnen aan hun spel werken door gebruik te maken van de ontwikkelde materialen.

UIT WELKE STAPPEN BESTAAT HET 9-STAPPENPLAN?

Met het 9-stappenplan heeft de NGF, in samenwerking met de PGA Holland en de NVG, een methodiek ontwikkeld die je in de gelegenheid stelt om zelf te bepalen hoe je jezelf ontwikkelt. Wil je met name plezier hebben op de golfbaan, dan kan dit al als je in Stap 1 of 2 bent aangekomen. Als je meer ambitie hebt, kan je je doorontwikkelen middels een goede begeleiding van de golfprofessional. Het 9-stappenplan dient hierbij als leidraad. Dit voorziet in het ontwikkelen van de vaardigheid van elke golfer en maakt je thuis in de wereld van Golf! Dit is essentieel aangezien je op deze manier meer plezier uit de sport haalt. Zodra je als golfer meer plezier haalt uit het oefenen en spelen, dan zul je actiever en frequenter de golfbaan bezoeken met familie en vrienden.  Niet alleen voor beginnende golfers is het 9-stappenplan een uitkomst, ook meer gevorderde golfers kunnen aan hun spel werken door gebruik te maken van de ontwikkelde materialen. Haal snel uw GVB bij golfclub de Compagnie middels het kennismakingspakket  (4 lessen) of het short time golf pakket (10 lessen).

Stap 1 – Golfbaanpermissie

U leert de basisbeginselen van golf die bestaan uit techniek en etiquette. Met deze basis bent u in staat om op een veilige en plezierige manier baanervaring op te doen en kennis te maken met de omgeving op de golfbaan. U leert hoe u zelf kunt oefenen en hoe u aan uw fysieke voorbereiding kunt werken. Fairplay binnen de golfsport staat hoog in het vaandel.

Stap 2 – Clubhandicap 54 (GVB)

Aan het einde van deze stap kunt u spelen op de golfbaan volgens de etiquette en golfregels die voor beginnende golfers belangrijk zijn. Door ervaringsgericht te leren, maakt u kennis met de golfsport. Door te oefenen op de driving range, putting green en in de bunker leert u ook waar u staat in uw ontwikkeling.

Stap 3 – Naar handicap 36

Door het gebruik van verschillende golfclubs uit uw golftas zult u merken dat u meer lengte in uw slagen krijgt. De beleving op de golfbaan wordt vergroot door actief te spelen. U zult meer inzicht krijgen in uw eigen spel zodat u holes slimmer speelt. U blijft zich ontwikkelen op weg naar een grotere succesbeleving.

Stap 4 – Naar handicap 28

In deze fase zal uw niveau verbeteren doordat het spel constanter wordt bij lange slagen maar ook rondom de green. Spelen op de golfbaan wordt steeds comfortabeler voor u, wat een positieve uitwerking heeft op uw spel. U krijgt meer behoefte om deel te nemen aan wedstrijden en het aantal bogeys en double bogeys neemt af.

Stap 5 – Naar handicap 20

In deze stap zult u bewustere clubkeuzes maken vanaf de tee en rond de green. Door mee te doen aan wedstrijden, zal uw ervaring op het gebied van course management, tactiek en kennis van de golfregels vergroot worden. U zoekt medespelers om ook buiten de baan te werken aan het golfspel. Oefenen doet u met zijn allen en u vraagt zich af tot waar uw ambitie gaat.

Stap 6 – Naar handicap 15

Dit is het breekpunt! Voor deze categorie golfers gaan strategie en slagen binnen 100 meter van de hole een grotere rol spelen. Wedstrijden en competitie zorgen ervoor dat u het presteren onder druk proeft. Langzamerhand zet u de puntjes op de i en u bent regelmatig te vinden op de oefenfaciliteiten.

Stap 7 – Naar handicap 9,9

U bent hard op weg naar een single handicap; een mijlpaal! Om deze mijlpaal te halen, zult u werken aan het verkleinen van de foutmarge en het verbeteren van de slagen binnen 50 meter van de green. U bent gedreven aan het trainen en u ontwikkelt een goede, vaste routine zodat uw resultaat meer voorspelbaar wordt. U zult uw successen vieren!

Stap 8 – Naar handicap 4,4

U bent inmiddels een zeer intensieve golfer geworden. In deze stap gaat het om het korte spel. Het oplossen van lastige situaties vormt voor u de uitdaging. U bent actief bezig uw golfspel steeds te verbeteren en te ontwikkelen. Tevens zijn wedstrijden een enorme ervaring op het mentale vlak. U traint gestructureerd volgens een plan dat u samen met de golfprofessional heeft opgesteld.

Stap 9 – Naar handicap 0

Kritisch op uzelf en oog voor detail, dat zijn uw kenmerken in deze fase. U verfijnt uw techniek en ontwikkelt uw mentale en fysieke vaardigheden tot een hoogtepunt. Waar eindigt voor u het succes? U denkt erover om nationale en internationale wedstrijden te spelen en u bent zorgvuldig in het bepalen van de wedstrijden waar u wilt pieken.

Boek meteen uw les bij onze golfpro Wouter Oosting door op onderstaande button te klikken:

pga-holland