Wijzigingen handicapsysteem

Status en overzicht van de wijzigingen rond het handicapsysteem
Op 30 september 2017 is tijdens het Nationaal Handicap Symposium een aantal onderwerpen besproken die van invloed zijn op het toegankelijker maken van het handicapsysteem. In onderstaand overzicht worden alle wijzigingen die daar zijn besproken en inmiddels worden doorgevoerd toegelicht.

De marker

De marker is en blijft een verplicht onderdeel bij het spelen van een qualifying kaart. Mocht het zo zijn dat je een systeem hebt waarbij de marker nog niet digitaal kan ‘tekenen’, dan is het noteren van de naam van de marker, zodat de handicapcommissie kan achterhalen wie de marker was, voor nu voldoende.

Vooraf registratie en invoeren scorekaart

Het vooraf registreren van de qualifying scorekaart is een belangrijk onderdeel van het handicapsysteem en kan via de volgende systemen: via de app of website van de golfclub via de digitale zuil op de golfbaan via de app van GOLF.NL Het is ook toegestaan om een mondelinge afspraak te maken op de eerste tee en de scorekaart na de ronde via een van bovenstaande systemen in te voeren. Deze optie is toegevoegd om spelers te stimuleren meer qualifying kaarten in te leveren. Het registreren van een scorekaart via de eerste drie opties blijft de voorkeur houden.

Softwareleveranciers zijn geïnformeerd over deze wijziging en zullen deze doorvoeren in hun softwaresysteem.
De ‘gele sticker’ komt te vervallen!
Het vooraf aanvragen van een qualifying kaart kan op de volgende drie manieren:

1. Via de zuil op de club
  2. Via een app
  3. Door een afspraak te maken met je marker op de eerste tee

Inleveren en bewaren van de scorekaart

De fysieke scorekaart hoeft niet meer te worden ingeleverd als de scorekaart digitaal is ingevoerd. De digitale scorekaart is het bewijsstuk voor de kaart die gespeeld is. Bij twijfel kan de handicapcommissie contact opnemen met de betreffende speler en/of marker.
Indienen van de scorekaart:
1. In de zuil op de club.
2. Via een website of mijn.golf.nl
3. Via een app.
4. Inleveren van de papieren scorekaart bij de handicapcommissie.

Meerdere 9-holes scores

Het is toegestaan om meerdere 9-holes scores op één dag te registreren, mits deze geen onderdeel zijn van dezelfde 18-holes ronde. Denk hierbij aan twee keer 9 holes op verschillende banen of als er in de ochtend en in de middag 9 holes worden gespeeld op dezelfde baan. Mocht de software al ingericht zijn om dit te accepteren, dan kunnen deze kaarten direct worden verwerkt.
Het streven is om van iedere ronde de scorekaart qualifying in te leveren.

H & R cie