41 vogelsoorten geteld tijdens Birdwatchingday

Zaterdagmorgen (14 mei) gaat om 5.00 uur de wekker. Gelukkig hoef ik niet veel werk te doen om wakker te worden, want het beloofd weer een mooie dag te worden. Zowel het weer en de invulling van deze dag lokken mij gemakkelijk uit bed. Op de club zijn een paar geïnteresseerden die meelopen om te leren en om mee te helpen met de telling. Ieder jaar organiseert de NGF in samenwerking met de vogelbescherming deze dag. I.v.m. corona de laatste twee jaren niet.

We starten op hole 10, waar ik een nestkastje met daarin een koolmees laat zien. Deze gaat echter niet van het nest af en kunnen dan ook niet de eieren of de jonge vogels bekijken. Op hole zes kunnen we wel een nest belijken met zo’n 11-14 eieren. En bij hole 14 een nest met meer dan 10 jonge mezen. We zien en horen veel vogels wat on goed stemt.  Er wordt veel gepraat door sommige deelnemers, die dit moment gebruiken om ervaringen en ideeën uitwisselen. Dit alleen al maakt deze morgen een succes en heeft waarde voor de club. Tellen/luisteren wordt daardoor wel wat moeilijker.

Gemiddeld worden er zo’n 28 soorten waargenomen, dit jaar 41. De boompieper is nieuw in het lijstje, verder de gangbare soorten. Zoals verwacht was het weer een mooie en gezellige ronde afgesloten met een kop koffie in de greenkeepers keuken, aangeboden door Anton.

Bedankt voor de gezelligheid en hulp allemaal.

Menno Prins