Zonnige en gezellige winterwandeling ‘Voor spek en bonen’

Zaterdagmiddag 4 februari om half 2 nemen de eerste deelnemers een hap van de heerlijke veenturf koek, gesponsord door bakker Wim Zijlema. Samen met een warme chocolademelk, naar keuze met of zonder slagroom, zijn ze klaar voor de start van de winterwandeling ‘voor spek en bonen’.

We starten met een groep van zo’n kleine 30 wandelaars. Het fantastische weer, er is volop zon, zorgt voor een zonnige en gezellige wandeling. De start is bij het fietspad tussen hole 10 en de par 3 baan.

Verhaal tijdens de wandeling
Onderweg zijn er zeven stops waar de deelnemers een stukje geschiedenis horen over de Veenkoloniën. Dit vertelt onze gids André aan de hand van de namen van de holes die ons golflandgoed rijk is. Zo vertelt hij bijvoorbeeld het verhaal over de ‘Tripshoek’ waar in 1640 in opdracht van Adriaan Trip het Tripscompagniesterdiep is gegraven. Even later is hier Veendam ontstaan. Ook het verhaal van hole 13 de ‘rimpe’ en hole 18 de ‘dalgronden’. De rimpe is een oude middeleeuwse veendijk die diende als waterkering, zodat het water niet over de velden liep. Door het winnen van turf werd de grond ‘arm’. Daarom gebruikten ze poep en pies om deze arme grond  ‘dalgronden’ opnieuw voedingsrijk te maken. Duurzaamheid ten top al een paar honderd jaar geleden.

Veendammer proeverijtje
Onderweg staat twee keer een ‘Veendammer’ proeverijtje klaar voor iedereen. Tijd om even met elkaar te kletsen en te na te genieten van de rijke historie. De eerste stop is bij het nabijgelegen honk van The Blokes. Hier geniet iedereen van een Veendammer borreltje, Groninger mosterdkaas, zoute haring en Grunneger metworst. Na het vervolg van de wandeling is de tweede stop bij The Ranch waar iedereen een echt Veendammer biertje kan proeven: Bogdike. Eén deelnemer weet direct waar Bogdike voor staat: bog is ‘veen’en dike ‘dam’. The Ranch biedt naast het biertje de deelnemers ook een heerlijke wrap met zalm aan.

Het laatste stuk van de tocht voert langs hole 8 en uiteindelijk zijn we terug bij hole 1 en 9. Tijdens de wandeling heeft de gids een aantal vragen gesteld. Voor het juist beantwoorden van een vraag was er aan het eind van de wandeling een veenturf cake, gesponsord door bakker Wim Zijlema. Het was een supergezellige tocht. Deelnemers: leuk dat jullie er waren!

De leden van ParTee zien jullie graag bij de volgende activiteit. Zaterdag 25 maart een spelregelquiz om in het voorjaar het nieuwe golfseizoen goed te beginnen.